Nummer 2, 9 februari 2018
Auteur: Cindy Castricum | Beeld: © Sylvana van Zweden
Met behulp van big data en targeting probeert de twintigjarige Jochem Stoeten namens de VVD een zetel in de gemeenteraad van Enschede te bemachtigen. A piece of cake, volgens de marketingdeskundige die hij hiervoor heeft ingeschakeld.
Vorige week is de onlinecampagne van Jochem Stoeten, in het dagelijks leven geschiedenisleraar in opleiding, losgebarsten. Iedereen die zijn naam googelt, op zijn website, LinkedIn- of Facebookpagina terechtkomt én in Enschede woont, krijgt een boodschap met een van zijn standpunten onder ogen.
Niet zomaar een standpunt, maar een dat specifiek is toegespitst op wie of wat je bent. Zo krijgt een ondernemer of iemand die zich met innovatie bezighoudt de boodschap dat de VVD van Enschede de dronehoofdstad van Europa wil maken. Ben je student, dan lees je bijvoorbeeld dat de VVD voorstander is van degelijke, beschikbare huisvesting voor studenten en starters.
Op woensdag 21 maart krijgen alle mensen die op deze manier van zijn standpunten hebben kennisgenomen, een banner te zien met de boodschap ‘Stem op Jochem Stoeten.’
Cultstatus
Eduard Nandelall van onlinemarketingbedrijf OptimusAd, de expert die Stoeten helpt, probeert de student op deze manier een soort cultstatus te geven. ‘De mensen die we met de campagne bereiken, zullen hoogstwaarschijnlijk toch al VVD stemmen’, legt hij uit. ‘Wij brengen Jochem extra onder de aandacht.’
De methode die hij gebruikt (zie kader), is niet illegaal of een inbreuk op de privacy, verzekert Nandelall. ‘We werken met heel veel data, van WhatsAppgesprekken tot locatiegegevens, en die zijn nooit op één persoon of IP-adres terug te voeren.’
Zonder mij had DENK nooit drie zetels gehaald
Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 heeft Nandelall DENK op een vergelijkbare manier geholpen. ‘Ik kan gerust zeggen dat DENK zonder mijn onlinecampagne nooit drie zetels had gehaald.’ Ook Stoeten denkt hij met gemak aan een raadszetel te kunnen helpen. ‘Dat is echt a piece of cake.’
Na het succes van DENK, waarover hij in juni op de radio bij De Nieuws BV werd geïnterviewd, had Nandelall verwacht dat politieke partijen hem massaal zouden inschakelen. Tot nog toe is Stoeten de enige politicus in spe die hem heeft weten te vinden.
‘Ik snap daar eerlijk gezegd helemaal niets van’, zegt Nandelall. ‘Politieke partijen lopen enorm achter wat betreft het inzetten van adequate marketing. Ik vergelijk het altijd met kickboksen, wat ik zelf ook beoefen. In plaats van dat Rico Verhoeven en Badr Hari de K1-finale uitvechten, staan er twee dronken gasten in de ring. Politici opereren op het hoogste niveau, maar in hun campagnes zijn ze heel onprofessioneel bezig.’
Een doorn in het oog van Nandelall is de Facebookpagina van de SP waar een foto op staat met mensen die met hun rug naar de kiezer toe staan. ‘Je hoeft geen marketingstrateeg te zijn om te begrijpen dat dat niet handig is.’
Het is niet meer dan een spandoek en een poster, maar dan online
Stoeten staat op de achtste plek en de VVD heeft in Enschede op dit moment vier zetels. Toch heeft hij niet het idee dat hij op een onverkiesbare plek staat. ‘Integendeel! Deze vier zetels zijn ons absolute dieptepunt. Tijdens de landelijke verkiezingen was de VVD in Enschede vorig jaar de grootste partij, dus ik heb er alle vertrouwen in dat we flink winst gaan maken.’ Desondanks is hij er niet honderd procent zeker van dat hij een raadszetel weet te bemachtigen. ‘Ik ben blij dat Eduard zo zelfverzekerd is en wacht het resultaat met spanning af.’
Stoeten betaalt Nandelall om hem te helpen met zijn onlinecampagne. Koopt hij daarmee eigenlijk niet zijn zetel in de raad? ‘Nee, dat vind ik niet’, zegt hij. ‘Dit is niet meer dan een spandoek en een poster, maar dan online, zo moet je het zien.’
Het is ook niet zo dat de VVD’er achteroverleunt en de marketeer al het werk laat doen. ‘Als kandidaat-raadslid moet je zichtbaar zijn voor de kiezers’, zegt Stoeten. ‘Ik ga de deuren langs, ben veel op straat te vinden en doe mee aan debatten.’
Hoe werkt het?
Via LinkedIn is een programmaatje geïnstalleerd dat automatisch namens Jochem Stoeten alle relevante LinkedInprofielen – dus bijvoorbeeld van studenten en ondernemers – uit Enschede bekijkt. Deze mensen zien dat Stoeten hun profiel heeft bekeken en de kans is groot dat ze dan ook op zijn profiel kijken. Afhankelijk van wie het is, krijgen ze zodra ze op zijn pagina komen een standpunt onder ogen.
Daarnaast is op zijn website een zogeheten retargeting-pixel geplaatst. Iedereen die op zijn site komt, krijgt vervolgens via Facebook een of meer van zijn standpunten te zien. Alle mensen die op deze manier ‘gevangen’ zijn, krijgen op 21 maart, de dag van de verkiezingen, een banner te zien met de boodschap ‘Stem op Jochem Stoeten’. Zo worden ze daar nog eens aan herinnerd. ‘Marketing’, zegt Eduard Nandelall, ‘is een lichte vorm van hypnose.’