Verschillende (overheids)organisaties maken gebruik van gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) voor het uitvoeren van hun taken. Het is daarom belangrijk dat de gegevens in de BRP kloppen. Gemeenten zijn daarvoor verantwoordelijk; de afdeling Burgerzaken zorgt voor het invoeren en wijzigen van gegevens in de BRP. 

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is verantwoordelijk voor het beheer van de BRP en voor de veilige opslag van persoonsgegevens in de BRP. Op de website van de RvIG vindt u uitgebreide informatie en handreikingen over de BRP, onder meer over: 

  • de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)
  • de Terugmeldvoorziening
  • adresonderzoek 
  • binnengemeentelijke samenwerking 

Ook vind u meer informatie over de Wet BRP op de website van de RvIG.

Voor wie is deze handreiking?

Deze handreiking bevat handvatten voor (managers van) afdelingen Burgerzaken om de kwaliteit van de BRP te verbeteren door signalen te herkennen en samenwerking in de gemeente te versterken. 

U kunt de handreiking BRP op orde en de bijlage 'Checklist signalen herkennen voor medewerkers Burgerzaken' ook downloaden.