Jeugdbudgetten in Meicirculaire

  • Meicirculaire met jeugdbudgetten 2015 

In de Meicirculaire 2014 van het Gemeentefonds 2014 (BZK) staan de definitieve jeugdbudgetten per gemeente voor 2015. Dit geeft gemeenten het definitieve kader voor het maken van inkoopafspraken én voor de uitvoering.

  • Toelichting op verdeling jeugdbudgetten 2015

In de Toelichting op de historische verdeling voor 2015 vindt u achtergrondinformatie over de jeugdbudgetten. SCP en Cebeon berekenden de jeugdbudgetten aan de hand van gegevens van zorgaanbieders/-verzekeraars/-kantoren over het zorggebruik per gemeente. De Toelichting geeft per gemeente inzicht in de gemiddelde prijzen per zorgvorm en in budgetten per financieringsdeel (Begroting, AWBZ en ZVW).

  • VNG-reactie

Komen gemeenten uit met de bedragen voor 2015? Dat is afhankelijk van veel factoren en moet blijken uit de praktijkBij de jeugdhulp is veel afhankelijk van de omzetopgaven van de aanbieders. De VNG houdt het verschil in de de peiling tussen het budget dat de gemeenten krijgen en de opgaven van aanbieders


Verschillenanalyse zorgbudgetten

Er zijn verschillen in gemeentelijke budgetten en de opgave van aanbieders. Dit zijn vaak lokaal ingegeven verschillen. Wel is duidelijk dat dit leidt tot strubbelingen bij het sluiten van inkoopcontracten. In ons nieuwsbericht merken we op dat gemeenten analyses van VWS kunnen aanvragen.

In april 2014 publiceerde VWS een overzicht van de verdeling van de AWBZ over de Jeugdwet, Wmo 2015, Wet Langdurige Zorg en de Zorgverzekeringswet. Deze tabel met de verdeling van AWBZ-prestaties over de nieuwe en bestaande wetten geeft preciezere informatie.

Met de tabel worden de verschillen in gemeentelijke budgetten tussen de decemberopgave van het Rijk en de opgaven van aanbieders kleiner, maar niet opgelost. De VNG blijft alert op het deel van het verschil dat onverklaard blijft.


Cijfers zorggebruik Jeugdzorg en AWBZ

Hoeveel jongeren maken per gemeente gebruik van verschillende voorzieningen? Hieronder vindt u verschillende bronnen.

1. CBS-cijfers
Gegevens over het zorggebruik jeugdzorg en AWBZ per gemeente vindt u op de Jeugdmonitor en Statline van het CBS:

2). Provinciaal-gefinancierde jeugdzorg 
Ruim 100.000 jongeren ontvingen jeugdzorg in 2012. Het CBS splitste deze actuele informatie over de provinciaal-gefinancierde jeugdzorgcliënten uit naar zorgvorm, gemeente, leeftijd en geslacht

3. Vektiscijfers
Gemeenten hebben toegang tot de Vektis-gegevens over het zorggebruik in de Jeugd-GGZ extramurale AWBZ-zorg per zorgaanbieder.

  • Het betreft de zorg die vanuit de Zorgverzekeringswet naar gemeenten wordt overgeheveld. En wel om eerstelijns én tweedelijns GGZ voor jeugd tot 18 jaar.
  • De informatie biedt inzicht in het aantal cliënten en de bij de zorg horende bedragen, uitgesplitst naar zorgverlener en, voor de tweedelijnszorg, naar aandoening. Deze nieuwe data-levering gaat over de jaren 2011 en 2012. Bekijk hierbij ook de Toelichting beleidsinformatie Jeugd GGZ
  • In de Vektis-tabellen staan de kosten die u kunt hanteren als een mogelijke indicatie voor kosten van te leveren zorg. Wel wijken de kosten in de overzichten af van het budget dat de instellingen echt kregen, dat in de praktijk vaak lager was. De in de tabellen opgenomen gegevens bieden een indicatief inzicht, maar aan de hoogte van de kosten kan geen enkel recht worden ontleend.
  • Het is raadzaam om voorzichtig om te gaan met de interpretatie van de cijfers. Toch bieden ze inzicht in de relatieve verdeling van het historisch zorggebruik over de verschillende postcodes en de verschillende zorgvormen.
  • Hierbij geldt dat in de meeste gevallen het budget is toegedeeld naar het adres van de cliënt. Voor de intramurale zorgvormen is dit niet altijd de gemeente van herkomst, zoals gedefinieerd in de nieuwe Jeugdwet.

Zie ook


Transitie Autoriteit Jeugd

De TAJ ziet toe op het borgen van continuïteit van essentiële zorgfuncties. De VNG benadrukt dat de oplossingen in eerste instantie op lokaal of regionaal niveau moeten worden gezocht. De TAJ helpt gemeenten en jeugdhulpaanbieders bij het maken van inkoopafspraken en beheert € 200 miljoen.


Objectief verdeelmodel

De VNG vraagt aandacht voor de planning van de ontwikkeling van het objectief verdeelmodel. Wij vragen speciaal aandacht voor gemeenten met intramurale instellingen. Vanwege het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet zijn de gemeenten waar deze intramurale instellingen staan verantwoordelijk voor de (kosten van de) zorg voor de voogdijkinderen die in die instellingen verblijven. Dat leidt tot een clustering in bepaalde gemeenten. Omdat het intramurale zorg betreft, gaat het direct om forse bedragen. (Zie ook deze informatie over historisch/objectief verdeelmodel). Jeugd.


Indexatie macrobudget

Er moeten nog indexatieafspraken gemaakt worden over het macrobudget. In het Bestuurlijk Overleg Financiële Verhoudingen van september wordt de nominale index 3D-breed opgepakt. De volume-index wordt nog met de vakdepartementen afgesproken. Binnenkort volgt hier nieuws over.


Uitvoeringskosten

Uitvoeringskosten zijn onderdeel van het macrobudget, Ze worden niet apart uitgesplitst, omdat niet te herleiden is welk deel van het macrobudget gevormd is uit uitvoeringskosten van huidige uitvoerders.

VNG en Rijk geven geen adviezen over welk deel van het gemeentelijk budget redelijk is om uit te geven aan uitvoeringskosten. Vooral ook omdat er geen eenduidige definitie is. Dan komt bijvoorbeeld ook de vraag of een wijkteam wel of geen uitvoeringstaak is en dat is afhankelijk van lokale keuzes/inrichting. Lees ook de faqs over uitvoeringskosten.

In  de Bestuursafspraken 2011-2015 hebben VNG en Rijk afspraken gemaakt over de manier waarop binnen de decentralisatie jeugdzorg omgegaan wordt met uitvoeringskosten.


Invoeringskosten

In 2014 krijgen gemeenten € 32 miljoen om zich voor te bereiden op hun nieuwe jeugdtaken (invoeringskosten). Tot op heden was € 7,75 miljoen beschikbaar. De VNG heeft op verhoging aangedrongen, omdat het zwaartepunt van de voorbereidingen van gemeenten voor de transitie jeugdzorg in 2014 ligt. De uitbetaling van het extra invoeringsbudget is gestart na publicatie van de Meicirculaire 2014.


BTW Jeugd en Wmo

  • Vrijstellingsbepalingen

Hierover heeft de VNG in juli 2014 een brief  gestuurd aan staatssecretaris Wiebes (Financiën).

  • BTW-voordelige samenwerkingsvormen/inrichting wijkteams.

Dit is afhankelijk van lokale inrichting en afspraken. Er zijn goede voorbeelden in de maak via het ministerie van Financiën, waarover binnenkort meer informatie volgt.


Controle en verantwoording 3D's

  • Informatiebijeenkomsten

De VNG gaat hierover in oktober een aantal bijeenkomsten organiseren. Op deze bijeenkomsten gaan we duidelijk de wettelijke kaders bespreken  en van elkaars ervaringen leren.

  • Sociaal deelfonds: bestedingsplicht?

Komt er een bestedingsplicht in het sociaal deelfonds? Hierover volgt een Kamerdebat. Ook minister Plasterk (BZK) komt nog met een reactie op de brief van de Algemene Rekenkamer dat bestedingsplicht schijnzekerheid biedt. Net als de ARK ziet de VNG niets in de bestedingsplicht, maar pleit voor een normale decentralisatie-uitkering.


Veelgestelde vragen


Publicaties