VNG Magazine nummer 12, 27 augustus 2021

Auteur: Rutger van den Dikkenberg | Beeld: Angeline Swinkels

Neem in september een journalist een dag mee naar je werk. Die oproep aan wethouders deed Marcelle ­Hendrickx, voorzitter van de Wethoudersvereniging en (D66-)wethouder in Tilburg, onlangs in een blog. Journalisten weten lang niet altijd wat een wethouder zoal doet.
 

 Marcelle Hendrickx

Vanwaar deze oproep?
‘In gesprekken met journalisten merkte ik dat het beeld dat ze hebben van wat een wethouder doet, niet compleet is. In mijn column schrijf ik dat wethouders haast alleen in de media komen als er een lintje door te knippen is of als er gedoe is in de raad. Ik probeer juist ook te laten zien hoe inhoudelijk het werk is, hoe interessant het wethouderschap is. Dat ervaar ik ook echt zo. Ik zei eens gekscherend tegen een journalist van Omroep Brabant dat ze eens een dagje moest meelopen. “Leuk”, zei ze, “dat doe ik graag”. Dat zouden meer mensen kunnen én moeten doen. Het beeld is vaak dat een wethouder vooral wordt geleid door de ambtenaren en het proces, en daar uiteindelijk zijn of haar handtekening onder mag zetten. In werkelijkheid hebben wethouders in dat proces heel veel invloed. Een ander argument is dat journalisten wethouders vaak verwijten dat er veel woordvoerders en communicatie­adviseurs tussen zitten. Dat is soms belangrijk, maar ik vind het persoonlijke contact met journalisten ook belangrijk. We hebben niks te verbergen. Dan is zo’n eerste dagje uit een mooi begin. Ik heb na mijn oproep ook al een aantal dates zien ontstaan, dat is mooi.’

De lokale en regionale journalistiek staat al even onder druk. Is die onbekendheid met het werk van de wethouder daar het gevolg van?
‘De positie van de journalistiek is verslechterd, ja. Er zijn behoorlijk wat banen verdwenen de laatste jaren. Ik wil met dit initiatief dan ook laten zien hoe belangrijk de media zijn. Voor ons is goede journalistiek superbelangrijk. Dit is dan ook een pleidooi om zorgzaam te zijn voor de journalistiek. En soms heb ik ook “last” van goede research door journalisten. Onderzoeksplatform Follow the Money heeft een project over de jeugdzorg. Dat wordt mede gesubsidieerd door het Tilburgs Mediafonds. Het leidde tot een goed en pittig debat met de raad en tot aangescherpt en verbeterd beleid. Dat is precies wat we willen. Goede journalistiek houdt ons scherp.’

Heeft u zelf al een afspraak?
‘Journalist Agnes van der Straaten van Omroep Brabant komt langs, heb ik afgesproken. En elke journalist die daarna wil afspreken, is van harte welkom. Er is ook al een programma. Ik vind dat het een gewone dag moet zijn. Er staat een kartrekkersoverleg over de jeugdzorg op de agenda, met een aantal collega’s uit de regio. Dat doen we elke drie weken. Ik heb een commissievergadering van de VNG en bestuurlijk overleg met mbo-bestuurders. Ze mag overal bij zijn, maar we spreken wel af dat ze niet rechtstreeks uit de vergadering mag citeren.’