In dit webinar krijgt u een actueel overzicht van hoe gemeenten samen werken aan digitalisering. Waar staan we met de collectieve aanpak van AI en Cloud en wat betekent dit voor de komende besluitvorming?
Gemeenten streven naar een gezonde en veilige online samenleving. Daarin zijn de rechten van inwoners beschermd en draagt technologie bij aan de samenleving en de economie. Gemeenten willen betrouwbare digitale dienstverlening voor inwoners. Dat doen gemeenten collectief: ze werken als één sterke bestuurslaag samen aan digitalisering. Om deze doelen te bereiken werken gemeenten ook nauw samen met andere overheden via de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS).
De leden van de VNG kozen eind 2025 unaniem voor vier onderwerpen om gezamenlijk als eerste op te pakken: AI, Cloud, Digitale Veiligheid en Common Ground. Met daarbij de doorsnijdende thema’s digitale autonomie, sourcing en digitaal vakmanschap.
Over het webinar
In dit webinar praten we u bij over de aanpak van de digitaliseringsopgaven. Wat gebeurt er bij gemeenten? Wat gebeurt er interbestuurlijk? Waar staan we nu en waar willen we heen? Wat leggen we voor op de volgende ALV? En hoe kunt u hierover meepraten en meebeslissen? We leggen in dit webinar de focus op de collectieve aanpak van Cloud en AI én hoe we daarbij rekening houden met digitale autonomie en sourcing. Uiteraard is er ruime gelegenheid tot het stellen van vragen.
Locatie en tijd
- Online
- Dinsdag 16 juni van 11.00-12.00 uur
Kosten
Geen.
Aanmelden
- Aanmeldformulier
- Heeft u interesse, maar kunt u niet bij het webinar zijn, meld u dan toch aan. Dan ontvangt u na afloop een link naar de opname en de gegeven presentatie, zodat u het webinar kunt terugkijken.