Op vrijdag 5 juni 2026 organiseert het Netwerk omgevingsplan de netwerksessie ‘Regionale samenwerking: wat levert het op?'. In deze sessie staat het landelijke leer-werktraject SPRONG centraal waarbij gemeenten en de provincie Noord-Brabant de handen ineenslaan om omgevingsplannen gezamenlijk te ontwikkelen.

In breakout rooms kunt u in gesprek met 3 SPRONG-deelnemers die vanuit hun eigen rol – manager, ketenpartner of planmaker – graag hun ervaringen delen. 

SPRONG: binnen de regio gezamenlijk een ambacht leren dat niemand alleen volledig beheerst

Steeds meer gemeenten zoeken elkaar op bij het maken van het omgevingsplan. Ze wisselen ervaringen uit, leren van elkaars aanpak en bouwen regionale netwerken op. Die samenwerking levert veel op. Maar wat als u nog een stap verder gaat? Via het gestructureerde leer-werktraject SPONG leren 24 Noord-Brabantse gemeenten, 3 omgevingsdiensten, 3 veiligheidsregio's, 3 GGD's, de provincie en de VNG het ambacht ‘omgevingsplan maken’. Door echt sámen te werken: met vakgenoten uit andere gemeenten, met ketenpartners die meedenken over gezondheid, veiligheid en duurzaamheid én met managers die het verander vraagstuk samen aanpakken. 

Dus niet 1 gemeente die het wiel uitvindt, maar een hele regio die samen pioniert en de kennis, ervaring en vindingrijkheid van de groep benut. Want dat loont. Hoe? Dat hoort u in deze netwerksessie. 

Breakout rooms: ervaringen van een manager, planmaker/beleidsmedewerker milieu en ketenparter

We starten met een plenair deel. Daarna kunt u in breakout rooms in gesprek gaan met 3 verschillende deelnemers aan SPRONG die elk vanuit hun eigen rol – manager, ketenpartner of planmaker – hun ervaringen delen. Heeft u concrete interesse in het leer-werktraject? Blijft u dan na afloop van de sessie even hangen. Wij beantwoorden graag uw aanvullende vragen!

Resultaat van deze sessie

Na afloop heeft u meer inzicht in: 
1.    Waarom u met regionale samenwerking bij het omgevingsplan verder komt dan u alleen zou komen
2.    Wat deze samenwerking concreet vraagt én kan opleveren
3.    Welke kansen en uitdagingen rondom samenwerking met collega-gemeenten relevant zijn binnen uw eigen context


Sprekers

Margreet Lips (planmaker/beleidsmedewerker milieu bij de gemeente Meierijstad), Iris de Rooij (manager ruimtelijke ordening, strategie en relatiebeheer bij de gemeente Heusden), Steve Clarenbach (adviseur fysieke leefomgeving bij Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant) en Klaas van Haaften (projectleider SPRONG bij de VNG).

Locatie en tijd

  • Online via Microsoft Teams    
  • Vrijdag 5 juni 2026 van 9.30 tot 11.00 uur     
     

Doelgroep

Deze sessie is interessant voor iedereen die betrokken is bij het omgevingsplan — van uitvoering tot beleid en management (specifieke voorkennis is niet nodig). Denk aan planmakers en planologen, VTH-medewerkers, coördinatoren omgevingsplan, planjuristen, toepasbare-regelspecialisten, GGD en veiligheidsregio’s. Neem gerust uw manager mee — samenwerken begint aan de top. En dat is precies waar deze sessie over gaat.

Kosten

Deelname is kosteloos

Meer informatie

De aanpak van leer-werktraject SPRONG is bewezen in Noord-Brabant en wordt inmiddels door andere regio's als voorbeeld gebruikt, waaronder Overijssel. Meer lezen? Bekijk de ervaringen van gemeente Deurne en gemeente Bergen op Zoom en/of bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden over SPRONG.

Organisator

VNG