De commissie Informatiesamenleving vergaderde op donderdag 25 april in Den Haag. Onderwerpen op de agenda waren onder ander de Digitale Agenda 2028, Common Ground en de Digital Twins.
Digitale Agenda 2028
De commissie bespreekt de 0.8 versie van de Digitale Agenda. De agenda is opgebouwd rond 3 thema's die zijn beschreven in de ’bollen’:
• Normeren en democratiseren;
• Mogelijk maken (de basis op orde);
• Kansen benutten.
De thema’s zijn met elkaar verbonden ongeacht waar ze beschreven staan. De ‘bollen’ geven houvast om het verhaal van de agenda duidelijk neer te zetten. De commissieleden kunnen zich vinden in de uitwerking. Algemeen is het gevoel dat er meer urgentie moet zijn voor de noodzaak om meer samen te werken en te standaardiseren. Want alleen lukt het gemeenten niet meer door arbeidskrapte en de financiële positie. Verder vragen de commissieleden om inzicht in de projecten die prioriteit hebben.
Common Ground
Common Ground is de informatiekundige visie waarmee gemeenten gezamenlijk de informatievoorziening eenvoudiger, flexibeler en slimmer inrichten. Met de herinrichting van de informatievoorziening kunnen gemeenten hun dienstverlening en bedrijfsvoering ingrijpend verbeteren. De commissie bespreekt het Transitieprogramma Common Ground. Er is veel bijval voor het programma. Er worden bestuurlijke bijeenkomsten georganiseerd om een breed draagvlak onder bestuurders te creëren in de aanloop naar de Algemene Ledenvergadering (ALV). Tijdens de ALV vindt finale besluitvorming plaats over het transitieprogramma.
Digital Twins
Op verzoek van de commissie heeft de VNG een position paper opgesteld. Aanleiding is dat het instrument Digital Twins steeds meer wordt ingezet om de gevolgen van te nemen beslissingen in beeld te brengen. Alles staat of valt bij goede data en daarvoor is meer standaardisatie nodig.
Het position paper legt uit en zoomt in op de mogelijkheden van het instrument. In het position paper staan ook 6 boodschappen , waaronder de oproep aan het ministerie van BZK om de regierol bij standaardisatie van Digital Twins te pakken.
Digital Decade
De marketing- en communicatiestrategie voor de Digitale Transformatie ligt ter besluitvorming voor. Deze marketing- en communicatiestrategie is onderdeel van de meerjarige strategie Digital Decade om de digitale transformatie in Europa, Nederland en in gemeenten in te voeren.
Een van de hoofdzaken is om de Europese agenda te verbinden met Nederlandse strategieën over digitalisering en innovatie. De doelstellingen en interventies dragen bij aan de bewustwording onder gemeenten om zelf de digitale transformatie vorm te geven. Er volgt nog een communicatieplan, de commissie is akkoord.
Overheidsbrede loketten
De commissie spreekt haar steun uit voor de ontwikkeling van een overheidsbrede loketfunctie. Binnen deze loketfunctie gaan gemeenten een rol spelen bij het fysiek contact met de overheid. Uitvoeringsorganisaties, gemeenten en departementen werken samen in dit initiatief om te ervaren wat nodig is om burgers vanuit een gezamenlijke loketfunctie verder te helpen. Dat vraagt o.a. om een netwerk van professionals die op een breed pakket vragen kunnen beantwoorden. Nadere uitwerking van voorwaarden volgt nog.