Vanaf 1 januari 2024 gebruiken initiatiefnemers het nieuwe Omgevingsloket voor het doen van een vergunningaanvraag of een melding. Let op: gegevens horende bij de informatieplichten bouw- & sloopveiligheid en stikstofemissiereductie zijn op dat moment nog niet apart in te dienen via het Omgevingsloket.
Waar het om gaat
In het formulier van de aanvraag (technische) bouwactiviteit, de bouwmelding en de sloopmelding in het Omgevingsloket zijn vragen opgenomen over de bouw- en sloopveiligheid en over de stikstofemissiereductie. Via de vergunningaanvraag of meldingen kan op die manier invulling worden gegeven aan de informatieplicht bouw- en sloopveiligheid en stikstofemissiereductie.
Wanneer functionaliteit beschikbaar
Deze informatieplichten kunnen per 1 januari 2024 nog niet apart ingediend worden in het Omgevingsloket. Het beschikbaar maken van deze functionaliteit, als losse informatieplichten die apart ingediend kunnen worden, is voorzien in het voorjaar van 2024.
Hoe informatieplicht tot die tijd indienen
Het bevoegd gezag kan – totdat het los indienen mogelijk is in het Omgevingsloket – aan de initiatiefnemer aangeven hoe het aanleveren van de informatie moet plaatsvinden. Bijvoorbeeld via een specifiek gemeentelijk e-mailadres. Het los indienen kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij wijzigingen tijdens de bouw (actualisatieplicht op grond van 7.5c Bbl) of als het bevoegd gezag via maatwerk aanvullende informatie over bouw- en sloopveiligheid opvraagt.