De DSO-keten beschreven in 11 stappen
Een werkende DSO-keten is te realiseren met het VNG DSO-keten stappenplan. De 11 stappen staan hieronder beknopt beschreven. Het volledige stappenplan en de handleiding vindt u op deze pagina als pdf bestand.
Juridische regels in het omgevingsplan
1. Downloaden, maken en wijzigen van een omgevingsplan. In deze stap schrijft of bewerkt u, in de plansoftware, de juridische regels die benodigd zijn in het omgevingsplan. Hier voegt de gemeente ook kenmerken en locaties toe aan de tekst. Deze kenmerken en locaties geven de initiatiefnemer handvatten om te oriënteren, checken en eventueel iets aan te vragen in het DSO-loket.
2. Valideren van het plan of wijziging van het plan. Om het omgevingsplan succesvol in het DSO te krijgen moeten de tekst, kenmerken en locaties aan standaarden voldoen. Als het plan hieraan voldoet kan het succesvol worden gepubliceerd.
3. Publiceren van het plan of wijziging van het plan. Het plan voldoet aan de standaarden en voorwaarden die gesteld zijn in het DSO en kan nu worden gepubliceerd.
4. Bekijken van plan via:
a. Overheid.nl - om toegang te krijgen tot deze omgeving geven we verderop in het document een toelichting in Hoofdstuk 4. Bij vragen, neem contact op met omgevingswet@vng.nl
b. DSO-LV Viewer (Regels op de Kaart)
Toepasbare regels
5. Maken toepasbare regels. In deze stap maakt de gemeente, op basis van de activiteiten uit het omgevingsplan, vragenbomen voor de checks en aanvraagformulieren voor een vergunning en/of melding.
6. Verifiëren toepasbare regels. De gemaakte checks en formulieren moeten voldoen aan de standaarden van het DSO. In deze stap valideert u de toepasbare regels.
7. Publiceren toepasbare regels. Na een succesvolle validatie worden de toepasbare regels gepubliceerd en zijn ze terug te zien in de DSO-LV Viewer en de functionele structuur van het Register Toepasbare Regels (RTR).
Check, melding of aanvraag
8. Doorlopen check en aanvraag:
a. Vergunningscheck. De initiatiefnemer doorloopt een aantal vragen om erachter te komen of een vergunning of melding vereist is.
b. Aanvraag. In deze stap doorloopt een initiatiefnemer een aanvraagformulier voor een vergunning of melding.
9. Ontvangen en behandelen aanvraag/melding:
a. Ontvangen en behandelen. De aanvraag komt binnen in het VTH-systeem van de gemeente en deze kunnen vervolgens bekeken en beoordeeld worden.
b. Terugkoppeling initiatiefnemer. De gemeente kan in deze stap de initiatiefnemer vragen om aanvullende informatie om tot een goede beoordeling te komen. Daarnaast koppelt de gemeente de uiteindelijke beoordeling terug.
Samenwerken met partners
10. Aanvraag naar andere behandeldienst. In deze stap kan de gemeente aangeven of een aanvraag direct bij een omgevingsdienst moet belanden.
11. Samenwerken aan aanvraag met partners. De mogelijkheid om samen met ketenpartners zoals omgevingsdiensten, veiligheidsregio's etc. te werken aan een aanvraag.